SEBUAH CERITERA HATI

Hello There!

20 April, 2012

Darah Manis

20 April, 2012
Sama ada nak dekat-dekat bertunang or kahwin... istilah ini kerap kali kita dengar or kita relatekan dengan tuan badan. Since saya kecil, my mom keep saying istilah ini bila jumpa bakal pengantin or bakal tunangan. I don't really percaya in all this things.

Tapi ada satu cerita, seorang ustaz which is office sebelah my mom... meninggal akibat accident dalam perjalanan ke Johor Bahru atas urusan kerja. Dia menaiki motor dan sebuah lori terbabas lalu merempuh ustaz ni. Menurut my mom... ustaz ini bakal melangsungkan perkahwinannya beberapa minggu lagi. Apa boleh buat, Allah lebih menyayangi beliau. Even that happen saya masih tak percaya akan istilah darah manis ni. For me... itu semua ketentuan Allah... sudah qada' dan qadarnya begitu.

But lately, few thing happen on me. Membuakan saya have a second thought. Mungkin benar apa yang orang-orang tua ni cakap. Kereta saya accident lalu menjadi sandwich minggu lalu. Dan hari kejadian tu sememangnya saya sedikit resah. Namun, tuntutan kerjaya dan masa yang suntuk membataskan minda berfikir dengan lancar.
*gambar sekadar hiasan

And last nite, saya mencuci rumah baru bersama suami. Hampir siap dh actually. And FYI, i'm an expert in washing a house. Alhamdulillah. Selalu lah mencuci rumah ni. Sebab tolong nenek pindah rumah 3 kali, tolong abang pindah rumah dan beberapa kali pindah rumah. Due to that... even lantai licin, alhamdulillah saya boleh menjaga keselamatan diri dan tak ada sebarang kemalangan jatuh akibat lantai licin.

Nak di jadikan cerita, semalam tatkala hampir selesai membasuh rumah... simbahan terakhir nak membersihkan sabun di lantai, saya gagal. Sekelip mata saya terjatuh dan hampir-hampir terlentang. Sempat saya tahan dengan tangan tapi mungkin momentum terlalu kuat, tangan saya terasa sakit sekali. Pinggang terasa sangat sakit. Mungkin hentakan akibat jatuh tu kuat sangat. Saya risau dan terus menangis tanpa henti. Sakit sangat. And now, I'm still in pain. Betul kata orang, bakal pengantin ni berdarah manis. 

My mom called just now and saya beritahu dia. Dia risau sangat. InsyaAllah, kun faya kun. Allah akan melindungi saya. 

XOXO,

2 comments:

Mohd Hafiz Safwan said...

Sis,

Lecturer aku kat UiTM dulu penah eksiden lepas 2 minggu nikah.. n ada satu ustaz tu bagi nasihat kat dia supaya dia bersedekah setiap hari. Kalau tak sempat. buat satu bekas dan setiap hari b4 gi keja letak duit dalam bekas tu dengan niat untuk sedekah..by end of the week atau bila2 ada kelapangan kumpul duit tu dan gi letak dalam tabung masjid atau sedekah ler kat mana2.

Anggap tu semua dugaan Allah. Perkahwinan itu suatu perkara yang sangat baik dan sunnah yang sangat dituntut. Jadi, apa sahaja perkara yang berlaku adalah baik. Mungkin untuk kita ingat kat dia lebih banyak sebab kita lupa pada dia time tgh seronok. :)

speed recovery!!!

Sha.Az said...

thanks for the advice. thank you so much

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peeps here *wink

Sebuah Ceritera Hati © 2014