SEBUAH CERITERA HATI

Hello There!

11 June, 2012

Park your car PROPERLY

11 June, 2012
Salam. I'm late for my lunch. Perut dah berbunyi macam ada pancaragam dalam perut. Bila lapar, peratusan untuk marah adalah sangat tinggi dan boleh tercetus dalam kadar yang sangat pantas. I'm late and my car had been blocked by a BIG BMW right at my back. Saya bunyikan hon berpuluh kali. Macam-macam lagu saya buat dengan bunyi hon tu. Hon panjang, hon pendek, hon pendek-pendek, hon panjang berjela... semua saya buat. But NO ONE tampil mengalihkan kereta. Sehingga datang seorang wanita India menaiki motor dan angkat tangan ke arah saya. Wanita tu berkata... "sekejap ye... saya panggil itu orang"

I waited for almost 30 minutes... still tak ada orang. Kalau dalam cerita katun, mesti dah ada bola-bola api kat belakang saya... silap-silap ada dragon dok main fire-fire. After 30 minit menunggu dengan hati yang membara seperti nak telan orang, datang seorang wanita Cina dengan spek hitam besar sambil memegang beg Coach. Datang ke arah kereta saya dan berlalu seperti tak bersalah. Dia adalah tuan punya BMW yang block kereta saya. Sungguh kurang sopan tindakan dia lalu saya menyapa...

Me : Excuse me... is that your car?
Perempuan Cina Pakai Beg Coach : Yes. (muka memang minta penampar laju-laju dari aku. Dengan tak ada rasa bersalah terus nak masuk kereta...)
Me : Excuse me... next time if you want to block other people's car please leave your number at the wiper.
Perempuan Cina Pakai Beg Coach :  (Dengan muka berlagak dan bajet AKU KAYA!) Yours also illegal parking.
Me : Even mine is illegal, at least I didn't block other people's car. Yours is WORSE. SELFISH!

Ye, I admit I tak park di petak tempat letak kereta. I parked di pavement kosong diantara 2 parking yang sepatutnya ada landscape tapi tak ada. But, kereta saya langsung tak menghalang jalan raya malah tak menghalang mana-mana kereta untuk keluar masuk atau menghalang mana-mana kereta yang sedang parking. Senang kata, kereta saya tak kacau orang lain. Got it?  

Wahai perempuan... aku tak heran ko kaya. Kalau ko ada 20billion pun aku tak heran. Kalau kau anak President Obama pun aku tak heran. U blocked my car and you don't even say sorry. Sungguh berlagak dan biadap. Itu... kurang ajar namanya. Sorry to say... bukan saya nak racist but most chinese women are like that. Pernah terjadi di depan mata saya sendiri, keadaan trafik sangat sesak. Kereta semua beratur nak lalu sebab banyak kereta double park. So jalan 2  lorong tinggal 1 lorong sahaja. Ada sorang perempuan cina ni dengan slamber berhentikan kerete di tengah-tengah jalan, park di situ lalu keluar dengan muka tak bersalah. Sambil bawak bill nak pergi bayar di kedai Maxis seberang jalan. That is soooooooo SELFISH. Terus jammed jalan kat situ. Super jammed. And yes... she drove a BMW. They are so rude, arrogant macam dia sorang je kaya. Sombong dan biadap. Langsung tak respect orang lain. Lepas tu declare diri sendiri... SAYA SEORANG PEREMPUAN MODEN DAN ADA CLASS. LIKE I CARE!!!! Aku tak heran langsung. Tak terliur untuk jadi macam kau. Tapi tolonglah jadi manusia yang bertamadun dan menghormati hak orang lain.

Moral of the story... kalau pun tiada parking sehingga anda terpaksa DOUBLE PARK dan menghalang kereta lain, silalah jangan segan silu untuk... TINGGALKAN NOTE DI CERMIN KERETA DAN LETAKKAN NO TELEFON ANDA UNTUK DIHUBUNGI SEKIRANYA PERLU. Fikirkan sejenak... orang yang anda block kereta tu ada emergency...bini dia nak terberanak dan kene pergi hospital atau kawan office tuan punya kereta yang anda block di timpa kemalangan dan dia kene hantar kawan dia pergi hospital sebab officemate yang lain naik motor atau tuan punya kereta tu senggugut rasa macam nak mati dan rasa nak guling-guling macam tenggiling, nak balik rumah. 

Walaupun kebarangkalian untuk incident di atas berlaku adalah 0.01%... namun kebarangkalian terjadi itu ada. Jadi... silalah ubah peribadi dan jangan jadi manusia yang pentingkan diri sendiri. Salam berhemah dari saya....

p/s: Sorry I won't tolerate with rude people... tak kira dia siapa.. kaya, anak tan sri, jutawan atau sesiapa saja. I HATE RUDE & SELFISH PEOPLE.

XOXO,


3 comments:

Anonymous said...

ur rite, tak kira la melayu, cina or india, kalau dah kaya, makin miskin budi bahasa. 30 min, and u boleh bersabar? if i was there, i scratch je kete dia, gasak ar. mnyampah. (emo, bole?)

Sha.Az said...

ikutkan hati memang nak scratch je kete dia.. tapi sebab i totally x boleh keluar so x jadi nk scratch... kalau ada possibility utk i moved my car dengan gigih... definitely i will scratch her car... keliling... scratch terdalam until dia kene hantar cat semule kereta dia.

Anonymous said...

haha.. high 5! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peeps here *wink

Sebuah Ceritera Hati © 2014