SEBUAH CERITERA HATI

Hello There!

28 December, 2012

S.A.L.E.

28 December, 2012

Perkataan S.A.L.E ini terlalu sinonim dengan kaum Hawa. Kalau ada je perkataan ni, sure berduyun-duyun yang turun nak meninjau apa yang ada. End up, masing-masing bila pulang dua-dua tangan penuh dengan beg plastik. Terpapar keriangan di wajah dengan barangan pilihan yang dirasakan amat memuaskan hati. Melangkah penuh bangga tatkala berlalu pergi dari cashier. 


Saya teringat kenangan di saat dan ketika saya seorang shopaholic. When I'm stress saya akan bershopping. Saya pernah beli sehingga 8 pasang kasut sekaligus. Tu tak termasuk blouse, shirts, acessories, etc. Pernah jugak bila keluar, beli barang tak banyak... 2 3 barang jek tapi habis beribu. Mana taknya, beli sunglasses, jam tangan masing-masing nak yang mahal jek. Masa tu saya rasakan ia satu kepuasan. When you own them, you felt honoured. What a feeling. Tapi itulah hakikat.


Ada sekali tu di KLCC, SALE... beg GUESS murah-murah. Macam orang gila saya memilih. Tekun betul saya pilih beg. Niat dihati nak beli 2. Satu untuk Mak, satu untuk saya. So, saya pilihlah beg untuk Mak. Bila dah jumpa yang berkenan, saya pegang la beg tu. dan saya teruskan usaha mencari beg saya pula. Ada sorang kakak tu, agaknya berkenan beg yang saya pilih untuk Mak, langsung dia tanya saya.. "Dik, tu yang awak pegang tu nak beli ke? Kalau tak nak.. akak nak"... eh eh... sampai berebut beg. Rasa kelakar bila ingat balik.


But, about a year ago when I decided to go for umrah... saya hentikan tabiat shopaholic. No more shopping for unnecessary thing. It's a big no because I desperately really looking forward for Makkah. Saya jarang keluar shopping. Kalau ada je perkataan SALE tu, saya akan cepat-cepat jauh kan diri. It's time to avoid them. They are not helping me at all but they destroy me slowly. Jahatkan SALE ni.

Alhamdulillah, since the day saya berpuasa shopping, saya seperti mendapat hidayah baru. Saya bukan lagi seperti dulu yang kuat berbelanja. Menghabiskan duit beratus-ratus sehari demi kepuasan diri. Kadangkala beribu. That is definitely not a satisfaction tapi nafsu serakah shopping yang disuntik oleh para syaitan yang bermaharajalela dalam diri. Susah nak akui kan, tapi itulah hakikat sebenar.

Tipsnya mudah saya, whenever you wanna buy something you ask yourself.. DO I WANT THIS? if the answer is YES, then go to the next question. DO I NEED THIS? WILL I DIE IF I DON'T OWN THEM?.. Kalau the answer tu teragak-agak nak jawab, means... UNNECESSARY.

WANT - NEED = UNNECESSARY

SOGO KL, is one of my favourite place kalau nak cari barang-barang. I didn't do a big shopping like I used to, just buy necessary thing. I keep putting on my weight even I don't want them.. so I have no choice but to buy some clothes supaya tak sendat sangat pakaian. Kebanyakan koleksi baju yang saya ada semuanya agak ketat. Maklumlah, masa 'muda-muda' dulu kurang kesedaran diri.. Saya juga salah seorang mangsa fashion. Terasa diri ini sangat jahil.

So, my advice is berhati-hati apabila memilih pakaian dan super hati-hati apabila berbelanja. Make a right choice. Ingat pepatah lama... Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.

XOXO,


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peeps here *wink

Sebuah Ceritera Hati © 2014