SEBUAH CERITERA HATI

Hello There!

16 December, 2011

She Rest in Peace

16 December, 2011
My last post two weeks ago was about my baby rabbit. My baby rabbit is a She... not He... There's a reason why I didn't post anything for the past two weeks. I've been busy. Busy with my baby. Her name is Gabby Tibbit. Here's the story about Gabby...

I bought her two weeks ago. I bought her home and put her in Mimi's cage (my late bunny). At first I thought my rabbit is a male. But after i google and google.. comparing and investige... He is actually a she. Maybe sebab bulu dia tebal sangat sampai orang yang jual tu confused. So, sy beri dia makanan yang sama macam Mimi masa Mimi kecik-kecik dulu. Bagi dia dried corn, carrot dan macam-macam. Dia gembira je. Berlari sana sini. Bila saya tengok TV, saya ajak dia sekali. Dia rela dan tak meronta langsung. Join tengok TV sama-sama.

Saya ni cepat sangat sayang pada binatang. Gabby pulak tu sangatlah manja. Lagi lah saya sayang. But then, on Thursday saya notice poo poo dia macam cair dan melekat pada bulu dia. Until bulu dia warna hijau. Sebab makanan tu warna hijau. Saya cuba tukar makanan dan hanya bagi dia carrot. Dia seperti sedikit ok. I remembered my friend told me... kalau rabbit sakit, I have to bring her to clinic cepat-cepat. Sebab thier life is so fragile tak macam kitty.

Then on Saturday morning, saya bawa dia ke Vet. Vet bagi antibiotik untuk Gabby. The doctor said its probably sebab new environment atau masalah penghadaman dia. Risaunya hati ni sebab Gabby masih baby. She's just 1 1/2 month. Apa sangatlah yang dia pandai. So doctor suruh saya beri dia antibiotik tu twice a day for 5 days. 3 hari kemudian dia kembali sihat dan dah boleh garu telinga dia sendiri. She even stand up bila tengok saya datang. So cute.

She peed like usual but I notice dia tak berak. Maybe sebab segala isi yang dia makan tempoh hari dah habis keluar so tak sempat nak digest poo poo baru. Just assumed. Dia masih berlari tapi tak serancak dulu. Saya rasa tak sedap hati sangat. I can feel like she's dying. Pagi tadi sblm saya pergi kerja, saya beri dia lagi antibiotik tu. Bagi sikit sebab dia nampak lemah sikit. Saya suapkan dia air. Dia minum tapi tak seexcited dulu. Hati saya rasa tak sedap sangat. Saya pesan pada Gabby... be a good girl... and please don't die. I love you so much Gabby. And i kissed her many times. Saya pergi kerja dengan hati yang berat. Kalaulah saya masih banyak cuti, saya dah ambil EL nak jaga Gabby. Tapi projek saya baru start and I need to settle the things before Monday.

Tepat jam 6 petang saya balik. Hati rasa berdebar sangat. Saya masuk rumah macam biasa. BeBo dan Puffy sambut saya di pintu seperti hari-hari sebelumnya. Saya berjalan ke arah bilik saya dan entah kenapa saya rasa berat sangat hati. Saya baca bismillah dan pulas tombol pintu. I said.. "Assalamualaikum Gabby..." Saya lihat Gabby hanya baring. Saya datang dekat dan panggil dia.. dia diam saja. Saya buka cage dan sentuh dia... dia dah tak bergerak. Saya dapat rasa badan dia dah keras. Gabby dah pergi tinggalkan saya. Saya tak dapat nak tahan air mata. Terus saya menangis. Saya panggul-panggil Gabby. Saya usap badan dia yang dah tak bernyawa. Saya hanya pandang Gabby. Tak tahu nak buat apa. Esok pagi-pagi selepas Subuh saya akan tanam Gabby. Saya nak tanam petang tadi tapi saya tak ada cangkul nak buat lubang.

Gabby... I will always love you. Even we just met for 2 weeks... I already gave you all my love. I will never ever forget all our memories together. When u bite my fingers expecting for carrot. When you sleep every time I flipped you in my arms. When u stood up and stoned yourself to attract me. You did a good job my dear. Thanks for cheer up my life even its just for 2 weeks. I love you and gonna miss you baby. May you rest in peace Gabby Tibbit.





 Miss you Gabby

Love you Gabby

XOXO,

5 comments:

-HanaMichi- said...

=(


T___T

Anne mahli said...

RIP Gabby..
feel sorry to hear this news.. :(
be strong k.

actually saya mmg tringin sgt nak bela rabbit.tapi sampai sekarang tak bela sbab tak tahu mcmne nak jaga..hope i can follow like you to adopt a rabbit one day..i can feel that you did a great job in taking care of Gabby..

Sha.Az said...

thanks anne. its vary nice to have a little bunny around. sgt cure and adorable... they are like cotton candy...

actually, jaga rabbit lagi senang dari jaga cat and they are sooo clean.. after u give then toilet training it's much more easier... u can even sleep with them.

but God loves her more than i do. sob sob sob....*_*

Anne mahli said...

i can't wait to pet a rabbit.thanks for the useful tips. kalau i dah bela rabbit nanti nak tanya apa2 pasal rabbit lebih detail lagi,i will ask u..boleh? :)

Sha.Az said...

boleh dear... at anytime. insyaALLAH.... its fun to have a rabbit around. sbb diorg ni sangatlah manja n super cute... rasa maca nk kiss all the time... hahaha =P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peeps here *wink

Sebuah Ceritera Hati © 2014