SEBUAH CERITERA HATI

Hello There!

02 February, 2011

pasal MUKABUKU

02 February, 2011

Aku terbaca satu entry yang Hanamichi tulis pasal fesbuk. Nape beliau tidak berfesbuk lagi... Masa aku baca memang tersenyum... tergelak... memang ape yang dia tulis adalah antara sebab musabab kenapa satu ketika tak bape nak lama dulu, aku deactivate akaun fesbuk. Sebab-sebabnye adalah seperti berikut :

1. Update wall dalam sela masa beberapa minit
Ha... pasal ni memang aku sangat panas hati. Terutama pada orang-orang yang baru kawen, tengah gaduh bercinta dan satu team tentera dengannya. Kalau yang baru kawen kang....

"Petang ni nak masak ape ye untuk hubby"

5 minit..... "Rasa macam nak goreng telur la"

2 minit.... "Telur mata ke telur dadar eh?"

3 minit.... "Telur dadar la....."

5 minit.... "Telur dah siap.... jom makan"

Wooiii... orang lain pon kawen gak weyh... tapi takyah la nak over exposed.... Tak reti ke simpan-simpan sket cite tentang hal rumah tangga tu...

Kalau member yang tgh gaduh plak ragamnye....

"Sampai hati... melukakan hati I"(macam-macam entry la nk tunjuk betapa sakitnye hati)

Sekejap lagi... post lagu dan tag kawan-kawan nk show kat sume betapa ko tgh sakit hati.

Esoknye.... "miss u sayang...." >>>> dah baik balik la ni....

Adeh... tak leh handle. Memang la wall tu wall korang... tapi ape yang korang tulis tu appear gak kat 'home' aku... Bile orang tegur mula la melatah... "ni wall aku la.. suke hati aku la nak tulis ape"

Wahai cik kak dan cik abang yang teruja setelah menemui hobi baru iaitu update wall... memang tu wall korang... sume orang tau.... tapi ape korang update tu kan... appear kat 'home' orang lain which is menyemak... Kalau korang update bende-bende tak berfaedah tu kat wall aku... mau kene pelempang.

2. Jemputan kahwin
Ni satu hal lagi nih... Skang memang musim kengkawan kawen. Suke aku tengok. Happy... Ari-ari aku dapat jemputan kawen kat FESBUK. Again... FESBUK. Bila aku call ke rumah, tanye mak... ada sampai tak kad jemputan si polan si polan. Mak cakap x dek. Sah... tag aje...

Aku nak buat satu pengumuman.... mungkin korang akan rasa aku demand buat pengumuman cenggini... tapi tiap-tiap orang ada pendirikan kan... This is mine.... Any jemputan kahwin yang hanya dijemput melalui tag gambar kad kawen korang kat FESBUK... aku TAK MAU attend.

Sabda Rasulullah s.a.w. "Apabila seseorang darimu menjemput saudaranya maka hendaklah ia sahuti jemputan itu sama ada kerana jamuan perkahwinan atau sebagainya." Hadis ini dikeluarkan oleh Muslim dan Abu Daud dari Ayub dari Nafi'.

Kalau main tag tag ni... aku x tau tuan punye badan yang tag atau kengkawan tuan punye badan yang tag. Papa pon... tanpa proper kad.... jangan kecik hati kalau aku tak datang ye. Lagipon, menghadiri jemputan setelah dijemput adalah wajib. Maka, kalau jemputan tanpa kad... aku sendiri tak sure korang sungguh-sungguh jemput ke cemana. So, kalau nak jemput aku.... adalah manis dan sopan sekiranya diusulkan bersama kad yang ada nama saya. Barulah semangat nak pegi.

Kalau sume orang pon nak main tag tag kad jemputan, leh bankrupt kedai printing.... Korang order beberapa keping pastu scan... pastu upload kat fesbuk... pastu tag... i can't accept it... Sorry.

Mungkin korang yang baca entry aku ni akan cakap aku emo or kolot or tak mengikut kecanggihan teknologi masa kini. Canggih memang canggih.. tapi kot ye pon canggih kene la selidik dulu kak oi.

Dalam satu khutbah Jumaat di Kelantan, Imam yang memberi khutbah ada menyatakan:

"Manusia hari ini 'menelanjangkan' dirinya di dalam facebook"


berFACEBOOK itu tak salah.... akan tetapi, kaji dan selidiklah menggunakan akal fikiran dan landasan agama. Kerana.... agama kita TAK KOLOT!!!!

Think wisely everyone..... *wink

5 comments:

-HanaMichi- said...

wakakakak..bila ostazah chida dah letak khtubah..bepeluh baca

Sha.Az said...

hahahaha..... hambek kau... pasni pola polan yg laki bini gambar peluk2 dalam fesbuk sure terasa....

Emster said...

keluaq peluh jantan mak nyaaaaahhh.. hahaha

Sha.Az said...

sengal la ko nes....

creatthief said...

erm..ustazah chida.. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peeps here *wink

Sebuah Ceritera Hati © 2014