SEBUAH CERITERA HATI

Hello There!

17 November, 2010

My Mom Is So Cute

17 November, 2010

Hari ini hari raya aidiladha. Buat sekian kalinya beraya sendiri tanpa keluarga disisi. Rasa survivor. Biasanya, tiap kali raya haji, mak mesti masak Laksa Johor. Tapi awal-awal aku dah pesan kat mak, jangan masak laksa johor... nanti I jeles.

11 pagi. Aku capai telefon, lihat skrin. Tiada sebarang pesanan atau missed call dari mak. Sedih. Mak tak ingat aku ke? Hurm... Lalu, aku kirimkan sebuah pesanan ringkas :

"Cucu mak dah 5, anak-anak pon balik raya. Tapi mak tak ingat kat saya pon. Tak pe lah. Selamat Hari Raya Aidiladha. Bye"

30 minit kemudian....

Mak telefon. Tapi aku biarkan tak berangkat. Konon-konon merajuk. Sebenarnya, memang merajuk pon. Hehehe... Tanpa aku sedar, mata semakin kuyu lalu tertidur.

1.30 petang. Telefon aku berbunyi. Paparan di skrin jelas terpampang gambar Bonda. Senyum. Lalu aku angkat telefon. Dah rindu sangat pada mak. Lantas mak membuka bicara. Mak kata aku pandai-pandai tuduh dia tak ingat. Dia kata dia ingat sangat. Sambil bicara suara mak semakin ketar. Mak nangis. Mak kata.... "Mak sayang awak, risau awak makan apa. Jangan cakap mak tak ingat. Mak ingat...."

Kesian mak, aku cuma bergurau je. Tapi mak serius pulak. Mak memang bintang air mata. Hehehe... Comel la mak ni. Raya haji jek pon mak, bukan raya puasa. Kalau raya puasa... bukan mak jek nangis. Sebelum mak nangis, aku dah nangis dulu kot. Huhuhu....

30 minit kemudian....

Angah pula telefon. Aku ceritakan kisah mak nangis. Angah tertawa. Angah kata... "mak mmg suka jadi bintang air mata...." Mak comel. Lalalalala Angah kata dari pagi mak asyik tanya... "apalah adik awak makan?" Risau betul mak ni. Aku tanya pada angah, mak masak laksa ke? Angah cakap, mak takkan sampai hati nak masak laksa kalau anak kesayangan dia tak da. Hehehe. Mak sayang saya. =)

Selamat Hari Raya Aidiladha

p/s : I love u Mak.... Selamat Hari Raya Aidiladha semua~ *wink

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peeps here *wink

Sebuah Ceritera Hati © 2014